Masoneria romana
Scurt istoric al Masoneriei in Romania
Masoneria asa cum o cunoastem azi a ajuns pe teritoriul Romaniei la inceputul sec. XVII, venind de la Istambul odata cu corabiile ce carau graul, mierea si berbecii catre capitala de atunci a Imperiului Otoman. Pe uscat a ajuns pornind din tarile Germanice.
Masoneria romana speculativa constituie prima loja la Iasi. Este atestata documentar in 5734, intaiul Mare Maestru fiind insusi domnitorul Moldovei Nicolae Mavrocordat, care a preconizat si a inceput lucrari masonice, fapt pentru care a fost mutat in Principatul Munteniei. Se cunosc ofiterii primei loji, acestia fiind boieri (nobili) pamanteni.
Masoneria franceza a avut un rol determinant in revolutia lui Horea in 5794. Horea, edificator de case si biserici, frate mason, a putut ajunge pana la Imparat in baza dreptului de vizita acordat de o loja vieneza, loja Binefacerea. Exista plansa tinutei, precum si rezumatul cuvintelor pe care le-a rostit. Prin sacrificiul sau, Horea a coborat in cuvant, din cuvant in legenda, constituind si astazi o prezenta in Tara Motilor, Tirolul Romaniei, cum i-a fost spus de fratele Octavian Goga.
Un alt eveniment important il constituie Unirea Principatelor Moldova si Tara Romaneasca la 24 ianuarie 5859. Unirea a fost gandita de masoni si realizata de frati prin alegerea lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al ambelor principate.
Marele Cuza nu si-a dorit domnia. A fost propus Vasile Alecsandri care a renuntat, apoi Mihail Kogalniceanu, care a renuntat si el, ca in cele din urma sa fie ales fostul parcalab de Galati, devenind prin reformele in cheie masonica Marele Domnitor Alexandru Ioan. Datorita intelepciunii lui si a sfetnicului sau, Mihail Koganiceanu (si el frate mason), guvernul Romaniei din acea vreme a pus in aplicare eliberarea sclavilor manastiresti, mai inainte ca Statele Unite sa-i fi eliberat pe cei de culoare de sub sclavie. Ideea de Libertate, Egalitate, Fraternitate, ideea de Lumina nascuta din Adevar, ideea ca omul poate deveni mai bun, ca este perfectibil, au calauzit de-a lungul timpului lucrarea masonica romaneasca.
Intaia Mare Loja, cu caracter capitular, s-a instalat la Bucuresti, capitala de astazi a Romaniei la 5880, iar primul Mare Maestru ales a fost Constantin M. Moroiu.
Convinsi ca dintotdeauna Masoneria si-a impletit Lucrarea cu marile idealuri ale natiunii, duminica 1 septembrie 6002 Marele Consiliu al Marii Loji Nationale A Romaniei, a rememorat, printr-o suita de expuneri, atmosfera de inalta emulatie fraterna ce domina Masoneria Romana a anului 5880.
Actiunile masonilor in slujba tarii constituie expresia unei activitati ce a onorat in cel mai inalt grad rosturile catre care era orientata Marea Loja Nationala a Romaniei, desavarsita la 8 septembrie 5880 de ilustrul Mare Maestru Constantin M. Moroiu.
Acordand intreaga recunostinta si admiratie fratilor ce au condus destinele, a fost decretata, la cererea Marelui Consiliu, in tinuta ceremoniala din 1 septembrie 6002, ziua de 8 septembrie, ca suprema sarbatoare pentru intreaga Obedienta a Marii Loji Nationale A Romaniei, continuatoare a idealurilor si modelului Lucrarii de aleasa tinuta inceputa la 8 septembrie 5880 si mentinuta neintrerupt pana astazi.
Totodata, prin Decretul Marelui Maestru al Marii Loji Nationale A Romaniei, au fost conferite Brevetele pentru cea mai inalta distinctie: "Marea Cruce Masonica a Romaniei", acordata Post-Mortem, Marilor Maestrii Adrian Dohotaru si Sever Frentiu, incorporati in eternitate.
Din treapta in treapta, in desfasurarea timpului, masonii au fost prezenti in 5918 la Marea Unire, cand Transilvania, Tara de peste padure - constituind prin sanctuarele de la Sarmisegetuza insasi inima Romaniei, se va alipi Romaniei. Vocile care au rasunat cu ani in urma pe Campia Libertatii in tumult la Alba Iulia vor consfinti pe veci Marea Unire.
Recunoasterea de catre marile puteri se datoreaza in cele din urma geniului lui Ion Bratianu, care prin delegatia romana in frunte cu Alexandru Vaida Voievod il vor convinge pe Clemenceau de legitimitatea acestei recunoasteri. Acelasi aport major insemnat il va avea Regina Maria, descendenta a doua case imperiale, care il va convinge pe "Tigru", pana atunci neinduplecat. Regina Maria era fiica Marelui Maestru al Angliei si intr-un grad de foarte apropiata prietenie cu Regele Imparat al Angliei, George al V-lea , Fost Mare Maestru al Marii Loji a Angliei pana la urcarea sa pe tron. Astfel, in culisele istoriei atat de intortocheate, masonii au fost intotdeauna prezenti, aducandu-si aportul lor la consolidarea drepturilor legitime ale tarii, cu care au avut intotdeauna o identitate de destin.
Masoneria romana a continua lucrarea, mentinand verticalitatea coloanelor cu toata oprimarea la care a fost supusa de-a lungul ocupatiei naziste precum si a celei neo-comuniste. Fratii care ne-au precedat au activat in vremuri de restriste. Datorita lor lumina in masoneria romana nu s-a stins niciodata.
Greul, obolul suferintei s-a petrecut aici pe teritoriul nostru legitim, pe care nu l-am parasit niciodata, a activitatii noastre neintrerupte prin care am sustinut Lucrarea. Fratii s-au ajutat reciproc, spun marturiile, dovada, in lagarele de munca fortata, cu nimic mai prejos decat Auswitz, Belsen. Metodele au fost diferite, noi nu am cunoscut cuptoarele mortii, care depasesc ca amploare si modalitate a crimei orice imaginatie umana.
Familiile s-au ajutat reciproc, in timp ce fratii erau internati in lagare. Undeva in nevazut, in pretutindeni, a existat o rezistenta. Fratii, multi frati, sunt convins ca nu au crezut ca ocupatia comunista va avea sfarsit in secolul care a apus. Dar iata, Dumnezeu a vrut ca oroarea sa se prabuseasca in sine, ca trista utopie, cum a numit-o Vaclav Havel, sa aiba sfarsitul la care am asistat. Nu stiu, desi am cautat sa ma documentez, daca alte fratii masonice din alte teritorii ocupate au avut o soarta ca a noastra.
Un argument hotarator, il constituie, in continuitatea lucrarii, hotararea Suveranului Mare Comandor C. Belu, de a stramuta Supremul Consiliu al Romaniei la Paris, prin intermediul Dr. Leonida Vladimir.
Fratele Fred Cerchez a tinut baniera masoneriei romanesti cu demnitate inaltata in viforul istoriei, a vanturilor nu o data contrarii.
Fratii nostri, evrei, emigrati in Israel, s-au simtit in continuare romani. Loja a sarbatorit anul trecut 50 de ani de activitate continua, lucrand in limba romana.
S-au depus toate eforturile de a reconstitui cat mai aproape, cu exactitate de adevar, luand contact cu veteranii-Plesuvii, dintre care cei mai multi astazi sunt la Orientul Etern. In viata mai sunt cativa. La unison, informatiile coincid, constituind fara variante, un singur Corpus. Intaia tinuta in Libertate dupa 5989 a avut loc in ziua de Sf. Stefan 5989, in Templul Memorial din str. Radu de la Afumati. Au fost cinci: Anton Dimitriu, Nicu Filip, Edmond Nicolau, Mircea Sion si Ion Udrea.
A fost aceasta tinuta istorica, de-a dreptul emotionanta, ne-am strans in tinuta deschisa, recunoscandu-ne frati. Deasupra era steaua inflacarata, pe un altar improvizat, echerul si compasul deschise la gradul 1, la loc vizibil asa cum impune randuiala.
Lipsa unui document al acestei tinute este explicata de fratele Edmond Nicolau prezent acolo: "Eram atat de cuprinsi de emotie, incat nimanui dintre noi nu i-a stat capul la asta. Era firesc, n-am crezut sa apuc ziua asta, dupa 45 de ani de ocupatie sovietica, facuta cu mana romaneasca."
A urmat o perioada benefica pentru masoneria romana. La modestul sediu "La Curte", cum i s-a spus dintotdeauna, s-a facut un instructaj temeinic, fratii adunandu-se din trei in trei zile in tinute prelungi, descoperindu-li-se in dinamica ritualurilor, ma refer la cele trei grade, adevarurile adanci, eterne pe care le contin.
Aici au conferentiat Edmond Nicolau, Nicu Filip, Mircea Sion, aceasta in mod sustinut; au fost invitati, in tinute albe, diferite personalitati din varii domenii, care i-au luminat pe frati.
Se gasesc si acum in uriasul pod al templului, caprele si scandurile, cu care se constituia, in potcoava, masa. Nu exista taxa de participare, ci fiecare venea cu ce putea.
Toata aceasta activitate nu a ramas fara rezultate. La 24 ianuarie 5993 la complexul "Lebada", dupa atatia ani, s-a regularizat Masoneria Romana, care intra prin acest act istoric, in circuitul recunoasterilor planetare. La "Lebada" este inscaunat Primul Mare Maestru ales sub auspiciile Marelui Maestru al Italiei Giuliano Di Bernardo. Ia parte la ceremonie ill. fr:., imputernicitul American pentru S-E Europei, Arnold Hermann. Ca element suplimentar, fr:.Arnold e nascut in Bucuresti. Mai tarziu, intr-o ceremonie impresionanta, faclia luminii este trecuta, de ill. fr:.Di Bernardo, Mare Maestru al Italiei, la Pallazzo Giustiniani, in mainile Marelui Maestru Nicu Filip, in prezenta si cu girul imputernicitilor speciali, H. Doug Lemmons, Arnold Hermann.
Ordinul Masonic Roman contemporan este in esenta sa, continuatorul traditiilor si lucrarii masonice in spatiul carpato-dunareano-pontic din ultimii 180 de ani. Desi rupt dupa caderea Romaniei in interiorul lagarului comunist, printre supravietuitorii, obsedantului deceniu, al dictaturii staliniste si apoi al sfertului de secol de recluziune nationala ordonata de Nicolae Ceausescu, s-au aflat luminile care sa continue lucrarea traditionala a Masoneriei.
Daca la inceputurile sale, s-a constituit ca element de coeziune a generatiei lagarelor comuniste, Marea Loja a evoluat in societatea romaneasca spre o mai mare cuprindere a generatiei formate intre 5950-5970, cei numiti tehnicienii socialismului, cei care au facut prima reforma, esuata in timp, a comunismului stalinist. Aceasta generatie de stanga, fara a avea nici un fel de tangenta cu elementele cheie ale sacrului (fie religios sau masonic) a privit continuarea lantului masonic ca pe o curiozitate si apoi ca pe un element lipsa in viata lor spirituala, care trebuie cunoscut si insusit.
In ceea ce priveste Marii Ofiteri si Marii Demnitari ai Lojii, fiecare provincie trebuie sa fie prezenta si reprezentata in Marele Consiliu. Astfel, Clujul si Alba Iulia, Timisoara si Craiova, Aradul si Suceava, Constanta si Iasiul - enumerarea nu este limitativa - trebuie sa fie reprezentate, fiind parte in hotararile ce se iau.
Dintotdeauna, masonii de pe teritoriul Romaniei, au fost solidari cu tara. Aceasta, indreptateste sa explicam de ce prima Constitutie in libertate, prima Constitutie a unei Masonerii Regulare, a unei masonerii care pune primatul credintei in Dumnezeu a fost votata sa se desfasoare intr-un Convent convocat la Alba Iulia. Intr-un Convent in care delegati de pe toate intinderile tarii sa fie prezenti, convergenti la orasul simbol al unitatii tuturor romanilor, care este si va fi Alba Iulia.
Proiectul de Constitutie prezentat Conventului, a fost infatisat adunarii impreuna cu un alt proiect redactat in taina, contrar uzantelor masonice care implica adevarul si increderea. Cele doua proiecte au fost prezentate integral Conventului, care punand la vot a acceptat proiectul fratelui Voiculescu, inlaturand proiectul cel de-al doilea ca neconcludent, neindeplinind aspiratiile Masoneriei Romane in acel moment.
Constitutia de la Alba Iulia a fost prezentata de fratele Voiculescu, pusa la vot, articol cu articol, si intrunind unanimitatea a fost votata si promulgata prin Decret de catre Marele Maestru.
Conventul Ordinar, alege ca Mare Maestru, pe regretatul frate Dohotaru Adrian. Mandatul Marelui Maestru Adrian Dohotaru va dura putin, 5-6 saptamani, el fiind victima unui accident.
Masoneria Romana, in speta Marea Loja Nationala a Romaniei, a avut demnitatea si curajul sa ia pozitie impotriva coruptiei practicata in Ordin, coruptia fiind elementul cheie care a facut ca terorismul sa aiba puterea pe care am vazut-o in lume.
In aceasta lumina, la Conventul Extraordinar de la Brasov 13-14 aprilie 6002, noul Mare Maestru al Marii Loji Nationale A Romaniei a fost ales prin vot deschis, persoana fratelui Viorel Danacu.
Toate masurile initiate de Conventul Extraordinar de la Brasov, vizeaza promovarea intereselor nationale ale Romaniei, sustinerea integrarii Euro-Atlantice, asigurarea bunastarii pentru Poporul Roman, consolidarea statului de drept, cautarea progresului permanent al Romaniei, sustinerea reformelor initiate de Presedintele Romaniei si de Guvern.
In felul acesta, Ordinul Masonic Roman sprijina, ca intotdeauna in ultimele secole, realizarea obiectivelor nationale ale Poporului Roman: modernizarea politica si economica, asigurarea unitatii si independentei nationale, progresul social si edificarea statului de drept.
Modificarile aduse Constitutiei Marii Loji Nationale A Romaniei si noul program de guvernare, izvorate din discutiile purtate la Brasov, vizeaza, ca prioritati directe si imediate, eliminarea coruptiei din cadrul Ordinului, transformarea Marii Loji Nationale A Romaniei intr-un cadru de discutii si cercetari indreptate spre edificarea binelui Romaniei si al Umanitatii precum si spre onorarea nevoilor de Adevar ale fratilor si sprijinirea prin toate mijloacele a integrarii Romaniei in NATO si in UE.
Printre modificarile aduse Constitutiei se numara si unele legate de promovarea comunicarii interne intre membrii Ordinului. Acestea au devenit necesare intrucat, in ultimii ani, Marea Loja Nationala a Romaniei s-a extins foarte mult, multe persoane onorabile alaturandu-se lojilor. Din aceasta cauza s-au operat modificari de natura sa garanteze permeabilitatea structurilor de conducere ale Marii Loji Nationale A Romaniei, libertatea candidaturilor tuturor masonilor indreptatiti la orice functie si reprezentarea in Marele Consiliu a fratilor din diferite Oriente de pe intreg teritoriul Romaniei.
Dupa cum se cunoaste, Ordinul Masonic se bucura de o reala si impresionanta traditie in Romania. In firul vremii, fratii din cadrul Ordinului, au participat direct la toate evenimentele care au marcat constituirea statului national unitar roman. Si nu de putine ori, Masonii Romani si-au dat tributul lor, sub forma supremei jertfe, in situatii in care s-a decis soarta tarii.
Pentru materializarea actiunii de a transforma Marea Loja Nationala a Romaniei intr-un spatiu de cercetare a nevoilor societatii romanesti si de identificare a cailor si mijloacelor necesare progresului si modernizarii, Conventul a decis infiintarea Lojii de Ritualistica Comparata si Cercetari Masonice, care ii va reuni, ca membrii sau vizitatori, pe fratii care sunt preocupati de dezvoltarea gandirii masonice si de problemele cu care se confrunta societatea contemporana, devenind astfel coloana de sustinere istorica, sociala si in cea mai mare parte metafizica a structurilor.
Loja de Ritualistica Comparata si Cercetare Masonica constituie dovada maturitatii gandirii masonice prin adancirea izvoarelor si convergenta lor intr-o entitate doctrinara constitutional filozofic masonica.
Masoneria constituita pe teritoriul Romaniei a gasit un fond fertil, arhaic, precrestin; de unde caracterul profund religios inclinatia spre meditatie si traditionalism a poporului roman.
Loja de Cercetari propune punerea in discutie si demararea unei Enciclopedii Masonice Universale, de conceptie originala.
Lucrarea implica profesionalitate si o continua supraveghere de ansamblu, termene fixate de colectivul redactional.
Ca punct de plecare va fi trimisa o adresa catre toate Marile Loji de la care am primit recunoastere, rugand fiecare Mare Loja sa binevoiasca ca pe un numar de pagini sa-si constituie in limba Engleza, propria sa istorie de la origini pana in zilele noastre. Lucrarea la Enciclopedia Masonica a inceput deja. O lucrare complexa la care participa frati din Obedienta.
Marea Loja Nationala a Romaniei este Obedienta autonoma, suverana, recunoscuta de masonii de pe teritoriul Romaniei.
Marea Loja Nationala a Romaniei este profund traditionala, pastratoarea cu strictete a neclintitelor Landmark-uri.
Marea Loja Nationala a Romaniei a fost regular constituita din trei Loji regular constituite, primind Lumina de la Mari Loji Regulare universal recunoscute si continua traditia masonica prin Conventul Extraordinar de la Brasov 13-14 aprilie 6002.
Marea Loja Nationala a Romaniei si Lojile de sub Obedienta sa nu intretin nici o relatie masonica sau de alta natura cu Loji mixte sau corpuri care admit femei intre membrii lor.
Masonii ce alcatuiesc Marea Loja Nationala a Romaniei, proclama cu tarie credinta Intru Marele Arhitect al Universului, in puterea si vointa Sa revelata, in nemurirea sufletului, in Constitutie si este profund traditionala, pastratoare cu strictete a neclintitelor Landmark-uri.
Cele trei Mari Lumini ale Masoneriei Universale: Cartea Legii Sacre (Biblia, Torah, Coranul sau Zend Avesta, dupa caz) deschisa, Echerul si Compasul, sunt in deplina cinstire, asezate la vedere, pe tot timpul lucrarilor ce se desfasoara in Lojile de sub Obedienta Marii Loji Nationale A Romaniei.
La Orient, stau cele trei Mari Simboluri Sacre: Ochiul lui Dumnezeu in Triunghiul Sacru, Soarele si Luna, de o parte si de alta a lui, patronand dinspre Orient randurile de frati corespunzatoare celor doua coloane fundamentale J si B.
La Marea Loja Nationala a Romaniei, pe peretele corespunzator pozitiei Soarelui, inspre Orient, este arborata Baniera Marii Loji Nationale A Romaniei, iar pe cel corespunzator Lunii, este arborat Tricolorul Romaniei.
In mod solemn si sacru, orice initiat in masonerie, va depune juramantul cu mana stanga si privirea asezate deopotriva pe Cartea Legii Sacre deschisa, pe Echer si pe Compas, pentru a vibra in armonia dintre cuvant si sacralitatea divinului.
Marea Loja Nationala a Romaniei are suveranitate masonica deplina pe intreg teritoriul Romaniei, asupra Lojilor de sub Obedienta sa. Se autoguverneaza, avand putere absoluta asupra Lucrarii celor trei grade: Ucenic, Calfa, Maestru.
Marea Loja Nationala a Romaniei nu-si imparte autoritatea cu nici o alta putere masonica sau laica asupra celor trei grade amintite si nici un demnitar din conducerea vreunui Rit nu poate detine in paralel demnitati si functii in Marele Consiliu al Marii Loji Nationale A Romaniei.
Marea Loja Nationala a Romaniei, autorizeaza functionarea in teritoriul pe care il guverneaza a Riturilor de perfectiune, universal acceptate.
Marea Loja Nationala a Romaniei si Lojile de sub Obedienta sa, in timpul Tinutelor rituale, interzice discutiile politice, religioase sau de afaceri.
Masoneria de Rit Scotian Antic si Acceptat, lucrand pe teritoriul Romaniei trebuie sa reprezinte coloana de sustinere morala, materiala si sociala a natiunii romane. Masoneria, prin lucrarea sa, contribuie la garantia drepturilor cetatenesti si respectul natiunii noastre in lume.
Marea Loja Nationala a Romaniei participa activ la viata de zi cu zi a Romaniei.
Avem astazi o Loja taraneasca, care lucreaza pentru ridicarea materiala, sociala a satului romanesc. Suntem pe cale de a infiinta noi triunghiuri taranesti, in alte puncte ale tarii, la Putna, Teleorman, Maramures.
Masoneria isi propune sa depuna eforturile ca taranul roman, devenind agricultor, acesta sa duca la inchegarea unor microferme, cu randament sporit, cu mijloace mecanice de lucru, cu un sprijin sporit si competent al organelor statale.
Am mai spus-o, taranul roman nu trebuie cautat in balade, in muzee de arta folclorica, nici in literatura.
Taranul roman, dintotdeauna a constituit clasa cea mai napastuita. A dat cu sapa, a tras cu coasa, jumatate din an pus sa hiberneze. Masoneriei ii revine rolul sa-l faca pe taran contemporan epocii, constient ca este o forta care poate realiza enorm pentru ca tarii, intregii natiuni sa-i mearga bine, restabilind astfel un echilibru intre sat si oras.
Avem un cler care si-a dat din plin obolul de suferinta si moarte in inchisorile si lagarele de munca fortata, a caror amintire inca cutremura de groaza, dar care acum s-a estompat si continua sa se estompeze, devenind istorie, subiect de discutie in mari adunari filozoficesti.
Noi romanii suntem, natiunea in majoritatea ei, crestini ortodocsi. N-am oprimat celelalte culte, nicicand. Nu am daramat bisericile sub ocrotire papala cu tunul cum a facut-o la ordinul habsburgic, generalul Bem.
Este de dorit sa avem Preoti Masoni, pe care ii chemam sa ne cunoasca, sa cunoasca idealurile si eforturile noastre pentru unire si respectul celorlalte religii. Preotii din tara noastra trebuie sa cunoasca, ca spre a deveni mason trebuie sa crezi nestramutat in Dumnezeu, trebuie sa-ti iubesti aproapele ca pe tine insuti, trebuie sa cunoasca ca noi vorbim lumii prin fapte, ca binele il facem in taina, asa cum propavaduiesc sfintele noastre scripturi. Preotii nostri, respectatii nostri Preoti trebuie sa cunoasca faptul ca Masoneria repudiaza din plin sectele care ne-au napadit credinta si tara.
Papa Ioan Paul spuse: "Biserica ar trebui sa-si deschida ferestrele atat ca sa vada afara, dar mai ales pentru a permite aerului curat sa intre inauntru".
Poate numai in fosta Rusie, credinta a fost atat de oprimata cat a fost la noi. Sa nu uitam ca efortul comunismului a fost ca poporul roman sa devina ateu. La lumina acestor realitati istorice trebuie reexaminata spiritualitatea atat in areal contemporan, cat si in perspectiva unor deveniri ale caror inceputuri se intrevad prin ceata, prin care corabia statala inainteaza usor, cu grija sa nu se sfarame de stanci. S-a asezat asupra lumii o ceata, prin care se intrevede o confruntare grava cum n-a mai cunoscut inca omenirea, cand adversarul nu mai este o teava de tun, ci este o naluca, cand maini teroriste agita arma atomica, agita razboiul chimic, cand agita virusi ucigatori la care nu cunoaste nimeni antidotul. La ceasul acesta al istoriei, Masoneria de pe teritoriu cheama fratii sa stea stransi umar la umar, unul langa altul, spre a duce in continuare aportul nostru pozitiv, ca, inca o data o spun, sa ne ocupam locul pe care il meritam in lume.
Chemarea noastra s-a adresat si se adreseaza tineretului, se adreseaza studentilor din toate domeniile de cercetare si suntem bucurosi ca am avut audienta. Intaia loja de studenti, Loja "Mihai Eminescu" a luat cu entuziasm fiinta. A doua loja, Nichita Stanescu este in curs de constituire.
Avem un tineret pe toate planurile extrem de dotat, se anunta la orizont o generatie avand ca pista de decolare pe Eugen Ionesco, de radacina din Slatina, acesta care a asezat ca si O'Neill teatrul contemporan pe coordonate noi in deplin acord cu gandirea lumii.
Acum, cand Raul si-a intins in mod alarmant aripile peste lume, cand ignoranta si reaua vointa lasa locul unor forme din ce in ce mai subtile, chemarea spre o noua expresie a Lucrarii noastre Masonice, cere sa ocrotiti si sa respectam Adevarul, sa curmam avantul cu care securea coruptiei ciunteste zeci de suflete, sa ne unim prin traditionalul lant al fraternitatii, inchipuind din trupurile si mintile noastre acel zid unic pe care doar iubirea il poate intari.
Pe data de 31 octombrie 6003 a fost trimisa o scrisoare tuturor Marilor Loji in care au fost mentionate urmatoarele: alaturi de toate natiunile lumii suntem si noi romanii, martorii multiplelor evenimente care continua sa otraveasca pacea omenirii.
Dincolo de stradania personala de perfictibilitate, implinirea noastra nu va fi intreaga, decat, armonizandu-ne in grandioasa Lucrare a Masoneriei Universale, va asiguram, iubiti si respectati frati, de intreaga noastra disponibilitate, de alesul sentiment de iubire fraterna pe care-l nutrim fata de voi si toti fratii romani.
Marea Loja Nationala a Romaniei continua din dorinta de Adevar si Dreptate, condamnarea oricaror acte de coruptie, extremism, sau terorism, acest flagel distrugator care loveste omenirea si viata alimentata de coruptie - sangele care iriga si constituie puterea actului terorist - care se cer anulate.
Am fi onorati sa intelegeti ca noi continuam Lucrarea inceputa in 5880, regularizata in 5993, Lucrare re-asezata pe eternele principii ale masoneriei universale, focalizandu-si pretuirea pe neclintitele elemente de traditie masonica.
De aceea nadajduind intr-o buna si fraterna intelegere a intentiilor noastre, va asiguram inca o data de intreaga noastra pretuire si deplina disponibilitate la conlucrare.
In ziua de 24 Ianuarie 6003, la Casa Vernescu, Calea Victoriei 113, Bucuresti, la ora 1200, Marea Loja Nationala a Romaniei a sarbatorit jubileul de 10 ani de activitate masonica depusa in cinstea Ordinului, spre binele Patriei in prezenta delegatiilor fratilor din teritoriu.
Europa nu constituie ca Statele Unite ale Americii o natiune, Europa este o constelatie de culturi, de traditii, de orgolii, pe care masoneria Continentului cauta sa-i dea un numitor comun.
In acest sens Marea Loja Nationala a Romaniei incorporeaza lucrarii, gasirea modalitatii corecte ca cele cinci principii fundamentale:
- Credinta in existenta Marelui Arhitect al Universului, tinutele rituale tinandu-se intru Gloria Sa;
- Prezenta celor Trei Mari Lumini ale Francmasoneriei: Biblia, Echerul si Compasul;
- Interzicerea dicutiilor cu subiect politic sau religios in cadrul tinutelor rituale;
- Neadmiterea femeilor in cadrul tinutelor rituale;
- Respectarea intocmai a Landmark-urilor;
Marea Loja Nationala a Romaniei este membra cu drepturi depline a Confederatiei Marilor Loji Unite ale Europei prin semnarea acordului de aderare de catre Marele Maestru Viorel Danacu la Paris, in anul 6004. Constitutia si Regulamentul sunt aceleasi cu cele ale membrilor Confederatiei Marilor Loji Unite ale Europei.